Wat is een goede landingspagina? 3 essentiële tips voor 2021

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter

Een goede landingspagina in 2021 is anders dan een landingspagina van jaren geleden. Door nieuwe onderzoeken worden er steeds weer bepaalde dingen geschrapt of juist toegevoegd aan een landingspagina. Ik deze blog leggen we uit waar een succesvolle landingspagina aan moet voldoen.

Wat is een landingspagina?

De vraag die de meeste mensen stellen, is het wat het verschil is tussen een website en een landingspagina? Eigenlijk is er maar een duidelijk verschil en dat is focus. In de onderstaande video wordt in een minuut uitgelegd wat een goede landingspagina is.

Het grootste verschil zit dus vooral in hoe de bezoekers terecht komt op jouw website. Wanneer een bezoeker via de homepage op jouw website terecht komt, moet hij/zij gaan navigeren. Gaan ze eerst scrollen of kiezen ze ervoor om via de menubalk op een knop te klikken? Wanneer je bijvoorbeeld vier linkjes op een pagina hebt staan, is er dus 25% kans dat hij/zij precies op de knop klikt waar jij wilt dat zij op klikken. 

De oplossing om dit probleem te voorkomen? Het bouwen van een goede landingspagina, die in de basis bestaat uit

  • Focus
  • Een concreet doel
  • Geen ruimte voor afleiding
  • Een duidelijke call to action

Hoe ziet een goede landingspagina eruit?

Nu je weet wat het verschil is tussen een website en een landingspagina, gaan we kijken hoe je ervoor kunt zorgen dat je landingspagina ook echt een succes wordt. Je kunt wel via e-mail campagnes, Google of Facebook Ads en SEO bezoekers naar je landingspagina trekken, maar als deze prospects niet converteren, heb je er niks aan.

Conversion rate optimization (CRO) zorgt ervoor dat je het maximale uit je landingspagina’s gaat halen. De combinatie van CRO en neuromarketing zorgt er ook voor dat je prospects daadwerkelijk kunt overtuigen om tot een actie over te gaan. Booking.com en Trivago passen bijvoorbeeld verschillende technieken toe, om hun bezoekers te overtuigen om bij hen te kopen.

Drie essentiële landingspagina tips

Om het kort en makkelijk te houden geef ik je drie essentiële tips die je vandaag nog kunt toepassen en zo je conversie kan gaan verbeteren.

Minimale afleiding, een doel

Het belangrijkste is dat een landingspagina een doel heeft. Daarbij moet je voorkomen dat de bezoeker niet wordt afgeleid. Er is een doel en je wilt dus ook dat de bezoeker die conversie gaat maken. Dit kan je stimuleren door maar een duidelijke call to action neer te zetten. Hieronder zie je een goed voorbeeld.

Netflix past een duidelijke call to action toe

Netflix legt in een zin duidelijk uit wat zij aanbieden en hebben maar een doel. Ook valt het op dat dit doel direct boven de vouw (above the fold) van de website te zien is. Hun doel met deze pagina is dat mensen hun e-mailadres achterlaten en direct aan de slag gaan met Netflix. De call to action kan je wel vaker op de pagina terug laten komen. Zo herinner je de lezers eraan dat ze niet moeten vergeten op hun gegevens achter te laten.

Emotie > Ratio

De aandachtsspanne van een mens neemt steeds meer af. Probeer bezoekers met zo min mogelijk woorden uit te leggen wat je aanbiedt. Probeer daarnaast niet rationeel te vertellen, maar probeer de bezoeker te raken met emotie. Hoe doe je dit? Door resultaten te laten zien van het product/dienst dat je verkoopt. Maak ook gebruik van foto, video en andere soorten visuele content. Er wordt niet voor niks gezegd: ‘’Een foto zegt meer dan 1.000 woorden’’.

Pas overtuigingsprincipes toe en een ‘’formule’’ toe

Overtuigingsprincipes zorgen ervoor dat je een bezoeker op je landingspagina eerder kan laten converteren. Vele websites maken gebruik van de overtuigingsprincipes van Cialdini. Deze principes bestaan uit:

  1. Schaarste. Wanneer er weinig van iets over is ontstaat er schaarste. Bezoekers voelen dan eerder de urgentie om te converteren (voordat zij te laat zijn).
  2. Social proof. Er wordt nog steeds onwijs veel gekeken naar reviews. Wanneer jij met je reviews boven concurrenten uitsteekt is de kans groter dat bezoekers bij jou gaan kopen.

Tip: verzamel zo veel mogelijk reviews via Google My Business en plaats deze reviews op je landingspagina. Dit zorgt er ook voor dat je lokale vindbaarheid beter wordt en dat personen eerder kiezen voor jou.

  1. Wederkerigheid. Heb je wel eens een cadeau van iemand gekregen en de neiging gehad om ook iets terug te geven? Dit werkt ook zo in online marketing. Wanneer je iets extra’s weggeeft is de kans groter dan klanten nog een keer extra bij je kopen.
  2. Autoriteit. Ben jij een expert? Laat dit dan vooral zien. Dit zorgt ervoor dat het consumentenvertrouwen toeneemt en er eerder tot conversie over wordt gegaan. Je kunt dit laten zien door bijvoorbeeld diploma’s te tonen of nog beter: daadwerkelijke resultaten.
  3. Commitment en consistentie. Wie A zegt moet ook B zeggen. Een goed voorbeeld is het nemen van een proefabonnement. Wanneer jij bij Netflix een proefabonnement afneemt is de kans groot dat je daarna lid blijft. Een voordeel van een proefabonnement is ook dat het conversiepercentage een stuk hoger ligt dan direct bij een betaald product. Laat potentiële klanten daarom vooral ervaren.
  4. Sympathie. Oftewel: de ‘’gunfactor’’. Je koopt eerder bij iemand die je mag dan iemand die je niet kent/niet zo aardig vindt. Imago speelt hierbij een belangrijke rol. Ook vertrouwen we influencers eerder dan de merken zelf. Hieronder zie je een voorbeeld van Rolex. Zij maken gebruik van het imago van Michael Buble
  1. Eenheid. Ergens bijhoren wordt steeds belangrijker voor mensen. Je kent waarschijnlijk wel die echte Apple-fan of iemand die alles heeft van een bepaalde videogame. Bij een ‘familie’ horen zorgt ervoor dat mensen bereid zijn meer te doen en meer te betalen. Daarbij zorg je ervoor dat de lifetime value van een klant toeneemt.

AIDAS-formule

Verder kun je de pagina zo ‘’indelen’’ dat je mensen door de landingspagina heen navigeert. Dit kan je doen door gebruik te maken van de AIDAS formule. AIDAS staat voor:

  • Awareness. De eerste regel op je landingspagina moet gelijk interesse wekken. Wat komt een bezoeker hier halen dan is hij/zij getriggerd om verder te lezen?
  • Interest. Sluit de boodschap aan bij de bezoeker en zijn de voordelen ten opzichte van de concurrentie (USP) groot genoeg om bij jou te kopen?
  • Desire. Hoe kan je ervoor zorgen dat het verlangen toeneemt? Waarom moet de bezoeker nu kopen en wat gaat het hen opleveren?
  • Action. Wat moet de bezoeker doen? Maak dit zo duidelijk en concreet mogelijk.
  • Satisfaction. Het is belangrijk dat de klanttevredenheid hoog is na de aankoop. Zorgt er dus voor dat de klant super tevreden is, waardoor zij in het vervolg waarschijnlijk nog een keer bij je gaan kopen.

Door het combineren van overtuigingsprincipes en de AIDAS formule kun je een ijzersterke landingspagina bouwen. Dit zijn relatief simpele aanpassingen die ervoor kunnen zorgen dat het groot effect heeft op de conversie van je landingspagina’s.

Website met op maat landingspagina’s 

Wil jij een website waar rekening wordt gehouden met converterende pagina’s? Bekijk dan ons aanbod en neem vrijblijvend contact op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Het hoeft hier niet te stoppen...

Ontvang 13 SEO tips voor meer bezoekers, leads en klanten.