Lokale vindbaarheid verbeteren in 2021 (door lokale SEO)

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter

Tegenwoordig is lokale vindbaarheid verbeteren een van de belangrijkste “opdrachten” voor een ondernemer. Volgens Go Gulf is 46% van de zoekresultaten in Google gebaseerd op lokale informatie. Hierbij kan je denken aan zoekwoorden als: “broodje kopen in de buurt” of ”bakker Amsterdam”.

Wil jij dus beter scoren in de lokale zoekresultaten? Wil jij je SEO verbeteren en meer potentiële klanten op je website? Lees dan deze blog verder.

Verschil tussen traditionele SEO en lokale SEO

Om je lokale vindbaarheid te verbeteren gebruikt Google een ander algoritme dan dat ze gebruiken bij traditionele SEO. Bij lokale SEO probeer je jouw website te optimaliseren voor Google’s lokale algortime.

LSRF: Local Search Ranking Factors

Google’s lokale algoritme bestaat uit verschillende onderdelen, maar de onderste drie zijn de belangrijkste.

Nabijheid

Aan de hand van je locatie geeft Google de zoekresultaten weer. Je hoeft dus niet te zoeken op ”Pizza kopen in Amsterdam”, maar ”Pizza kopen” is al genoeg voor Google om te begrijpen dat je deze in de buurt wilt bestellen.

Op je computer weet Google waar je zit door je IP-adres. Wanneer je op je telefoon naar beneden scrolt, zie je ook dat Google aangeeft op welke postcode je zit.

Bekendheid

Bekendheid heeft te maken met hoe belangrijk Google denkt dat jouw bedrijf is. Lokale vindbaarheid verbeteren gaat bijvoorbeeld beter door backlinks te krijgen, bezoeken op je fysieke locatie, reviews te ontvangen en genoemd te worden op andere websites (citaties).

Relevantie

Relevantie heeft te maken met de context. Sluit de zoekopdracht van de bezoeker aan op het product/dienst dat jij aanbiedt? Ook al ben je bekend in de buurt, maar je on page seo is niet op orde (denk aan structured data, title tags, meta descriptions etc.), zal je minder snel boven in de lokale zoekresultaten naar voor komen.

Het is dus belangrijk dat alle drie (nabijheid, bekendheid en relevantie) samenwerken om je lokale vindbaarheid te verbeteren.

Heb ik lokale SEO nodig?

Je kunt makkelijk testen of je lokale SEO nodig hebt. Dit kan je doen door te zoeken op een zoekwoord wat voor jouw bedrijf relevant is. Komt de ‘local pack’ naar voren? Dan is het ook voor jouw bedrijf relevant om te starten met lokale vindbaarheid.

Lokale vindbaarheid voor schoenenwinkels uit de buurt

Lokale vindbaarheid verbeteren in de ‘local pack’ en organische zoekresultaten

De volgende ranking factors zijn belangrijk om te scoren in de local pack

  • Google My Business optimalisatie (25,12%)
  • Linken van andere websites (16,53%)
  • Reviews (15,44%)
  • On Page optimalisatie (13,82%)
  • Citatiesignalen (10,82%)
  • Gedrag van bezoekers naar en op je website (9,56%)
  • Personalisatie (5,88%)
  • Social Media signalen (2,82%)

Voor de organische zoekresultaten gelden dezelfde ranking factors, maar dan in een andere volgorde.

Lokale vindbaarheid verbeteren voor organische zoekresultaten
  • Linken van andere websites (27,94%)
  • On Page optimalisatie (26,03%)
  • Gedrag van bezoekers naar en op je website (11,05%)
  • Google My Business optimalisatie (8,85%)
  • Citatiesignalen (8,41%)
  • Personalisatie (7,32%)
  • Reviews (6,47%)
  • Social Media signalen (3,47%)

Hieronder leggen we de belangrijkste ranking factors uit, zodat je hier direct mee aan de slag kan om je lokale vindbaarheid te verbeteren.

Linken van andere websites

Backlinks is een van de belangrijkste signalen voor Google of een website ”goed” is of niet. Voor zowel traditionele als lokale SEO heeft dit een enorme impact op de vindbaarheid van een bedrijf.

Echter kijkt Google wel anders naar inbound links voor lokale SEO dan voor traditionele SEO.

Bij traditionele SEO is het belangrijk om links te krijgen van websites met autoriteit die in dezelfde markt zitten. Omdat lokale bedrijven op een minder grote schaal hun werk doen, is het voor Google minder belangrijk om net zo veel backlinks te krijgen.

Wat is dan wel belangrijk? Het is belangrijk om met lokale SEO een link te krijgen van een lokaal bedrijf/website. Het liefst komt deze link van een industriegerelateerd bedrijf (maar dit is iets minder belangrijk).

Ben je al een tijdje bezig met SEO, dan weet je misschien wel dat er follow en nofollow links zijn. Goed nieuws voor lokale SEO: ook nofollow links zijn namelijk welkom!

De autoriteit van het verwijzende domein is minder belangrijk (dit is bij traditionele SEO belangrijker). Dus ook hier geldt: verzamelen die backlinks!

On Page content

On Page content is belangrijk voor je lokale vindbaarheid. Als je namelijk geen zoekwoorden op de juiste pagina hebt staan, ben je helemaal niet vindbaar.

Voor elk zoekwoord waar jij vindbaar op wilt zijn heb je een pagina nodig. Heb je bijvoorbeeld verschillende pagina’s over fitness, dan snapt Google steeds beter dat jouw website over fitness/gezondheid gaat.

Alle technische SEO factoren spelen hier een belangrijke rol bij. Hierbij kan je denken aan schone code, geen gebroken links, nette URLs, laadsnelheid, mobile first indexing enz.

Lokale vindbaarheid verbeten door een belangrijke toevoeging

Een van de belangrijkste signalen die je wilt aangeven aan Google is je NAP. NAP staat voor naam, adres en telefoonnummer (phone).

Je NAP wil je op iedere pagina van je website terug laten komen. Zijn potentiële klanten overtuigd? Dan wil je dat ze snel via die pagina jouw kunnen bellen of je adres kunnen vinden.

Het is belangrijk om je NAP gegevens op te maken in Schema Markup. In de onderstaande video vind je meer informatie over schema.

Uitleg: zo pas je schema markup toe.

‘Citations’

Citations zijn vermeldingen op andere websites van jouw NAP. Door deze gegevens toe te voegen aan andere websites zorg je ervoor dat je ‘bewijst’ dat je een lokale ondernemer/bedrijf bent.

Je hebt twee verschillende soorten citaties: gestructureerde citaties en ongestructureerde citaties. De twee verschillen zijn eigenlijk heel makkelijk: de gestructureerde staat netjes onder elkaar en ongestructureerde staat ergens in een tekst (in bijvoorbeeld een lokaal nieuwsartikel).

Lokale vindbaarheid door een gestructureerde citation
Lokale vindbaarheid door een gestructureerde citation

Citations waren heel belangrijk in de ogen van Google, maar dit is in de afgelopen jaren iets afgenomen. Dat neemt niet weg dat je hier niet aan moet werken om beter vindbaar te worden. Zo is het bijvoorbeeld wel belangrijk om beter vindbaar te zijn in de ‘local pack’.

Daarnaast kan je profiteren van nieuwe stromen aan klanten, via de website waar jij op staat vermeldt. Dit soort ‘directory’ websites hebben vaak veel bezoekers die uiteindelijk weer doorklikken naar jouw website.

Tip

Zorg ervoor dat je citations 100% kloppen! Zodra het algoritme door heeft dat er verschillende adressen op het internet staan, kan dit ten kosten gaan van je rankings.

Reviews

Reviews op jouw Google Business account hebben twee grote voordelen.

  1. Het is goed voor je zoekresultaten
  2. Het aantal kliks naar je website en vertrouwen van de consument zullen flink toenemen (kies je eerder voor een bedrijf met veel of weinig goede reviews?)

De snelheid waarin je reviews krijgt is ook belangrijk. Zo is het beter om bijvoorbeeld over een langere periode hier en daar een review te krijgen, dan dat je in een keer piek hebt met heel veel reviews.

Dit kan je realiseren door bijvoorbeeld je huidige klantenbestand op te delen en elke maand een X aantal klanten een mail te sturen om te vragen of zij een review willen schrijven. Op deze manier groeit het aantal reviews ‘normaal’, wat een goede indicatie is voor Google.

Verzamel naast Google Reviews ook reviews via andere platformen, zoals Facebook en andere directory websites. Het is natuurlijker om op verschillende plekken reviews te hebben staan.

Vergeet ten slotte niet te reageren op de reviews van klanten. Goed voor Google en je laat zien dat je op de review van de klant geeft.

Google My Business

De Google My Business listing is eigenlijk de meest bekende listing. Hier kunnen potentiële klanten jouw bedrijf vinden via bijvoorbeeld de knowledge panel box (wanneer personen op jouw bedrijfsnaam zoeken) en in de local finder pagina/local pack.

Knowledge panel box Common Heroes

Steeds minder gebruikers klikken door naar een website, omdat er steeds meer resultaten worden getoond in de SERP (Search Engine Results Page). Hierbij kan je denken aan openingstijden, telefoonnummers, FAQ’s en dus ook jouw Google My Business profiel.

Er wordt ook wel gezegd dat je Google My Business profiel je nieuwe homepage is. Wanneer mensen op zoek zijn naar een oplossing en zo snel mogelijk in contact willen komen met een bedrijf, is de kans groot dat ze direct bellen of je adres overnemen, vanuit je GMB profiel.

Je kunt je lokale vindbaarheid verbeteren door vandaag nog jouw profiel te claimen? Dan kan je doen door jouw GMB profiel hier te claimen. Vergeet niet rustig door de hele achterkant van GMB te gaan, om zo alles in te vullen en meer potentiële klanten te bereiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang de meest recente en beste digital marketing tips